یک‌شنبه 

16 فوریه 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

خودکشی ۱۹۶ کودک در ایران طی ۵ سال اخیر در ایران

خودکشی ۱۹۶ کودک در ایران طی ۵ سال اخیر در ایران
خەبات مێدیا

 

به گزارش حقوق بشر ایران به نقل از امتداد، دستکم ۱۹۶ کودک، ساکن شهرهای مختلف ایران بر اثر محرومیت از حق امید به زندگی و مشکلات روحی ـ روانی، در فاصله زمانی سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، پس از اقدام به خودکشی جان باختند.

براساس این گزارش و با توجه به داده‌های جمع آوری شده بر طبق گزارشات و اخبار منتشر شده در رسانهدهای رسمی داخل کشور:”خودکشی کودکان در استان تهران با ۳۸ مورد در صدر لیست قرار دارد؛ پس از آن در خوزستان نیز با ۳۷ مورد، خراسان رضوی: ۳۴ مورد، کهگیلویه و بویراحمد: ۱۴ مورد، کرمانشاه: ۱۱ مورد، کردستان: ۷ مورد، آذربایجان غربی: ۷ مورد، گیلان: ۷ مورد، ایلام: ۵ مورد، لرستان: ۴، آذربایجان شرقی: ۴، مازندران: ۳، هرمزگان: ۳، سیستان و بلوچستان: ۳، اصفهان: ۳، مرکزی: ۲ اردبیل: ۲، فارس: ۲، قم: ۱، کرمان: ۱، همدان: ۱ مورد، یزد: ۱ مورد، البرز: ۱مورد، زنجان: ۱ مورد و مکان خودکشی کودکان در ۴ مورد هم نامشخص بوده است.” 

همچنین، اختلافات خانوادگی، ازدواج اجباری، کودک همسری و کودک مادری بیشترین فراوانی را در میان این ۱۹۶ خودکشی رسانه‌ای شده دارد؛ به ویژه در مورد کودکان دختر. فقر، افسردگی و اختلالات روانی و مسائل درسی و تحصیلی در رده‌های بعدی است. در موارد بسیار زیادی هم دلایل خودکشی کودکان ذکر نشده است. 

پیش از این و در تاریخ ۹ دی ماه ۱۴۰۲، حمید پیروی، نایب رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران، از افزایش ۵۱ درصدی خودکشی شهروندان داخل ایران در فاصله زمانی سال ۱۳۰۵ تا سال ۱۴۰۱ خبر داد. 

در حالی مسئولان هیچگونه راهکاری برای مقابله خودکشی نوجوانان و جوانان ایران در نظر نمی گیرند که در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۲، نیروی انتظامی، سازمان پزشکی قانونی و قوه قضائیه، اعلام کردند که در ایران میزان مرگ ناشی از خودکشی شهروندان ۵/۱ درصد به ازای همر ۱۰۰ نفر است. 

اگر کوچکترین تمایل یا فکری درباره خودکشی دارید بلافاصله با سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی یا سامانه ۱۴۸۰ صدای مشاور تماس بگیرید. 

افزایش فقر، نبود امید به زندگی، نبود بازار اشتغال و فعالیتهای سازنده اجتماعی برای شهروندان، سرکوب های امنیتی و اجتماعی، محرومیتهای گسترده بر اثر سوءمدیریت در کشور، از جمله دلایل افزایش خودکشی در ایران است.

12 روز و 20 ساعت و 18 دقیقه پیش از این

خودکشی ۱۹۶ کودک در ایران طی ۵ سال اخیر در ایران

خودکشی ۱۹۶ کودک در ایران طی ۵ سال اخیر در ایران


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن