دوشنبه 

31 فوریه 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

نقش کردها در آ‌یندە ایران!

نقش کردها در آ‌یندە ایران!

علی بهرامی
کردها یکی از ملتهای تشکیل دهندە سرزمین ایران هستند و در مقاطع تار٠یخى نقش تع٠ی٠ین کننده و بسزائی در برابر هجوم اشغالگران ایفا کردەاند، عل٠یرغم نقش مؤثر

علی بهرامی
کردها یکی از ملتهای تشکیل دهندە سرزمین ایران هستند و در مقاطع تار٠یخى نقش تع٠ی٠ین کننده و بسزائی  در برابر هجوم اشغالگران ایفا کردەاند، عل٠یرغم نقش مؤثر و ح٠یاتى ملت کرد در ساختار ا٠یران، متأسفانە در طول تار٠یخ حاکمان ا٠ین کشور، در جواب فداکار٠یهاى ملت  کرد، ظلم و ستم ز٠یادى روا داشتەاند.
در به پیروزی  رساندن انقلاب 1357 علیه رژیم شاهنشاهی، مردم کردستان نقشی چشگیری ایفا کردند و تا سرنگونی  استبداد شاهنشاهی دست از مبارزە نکشیدند، مردم کردستان امیدوار بودند بعد از سرنگونی حکومتی محمد رضا شاە، دیگر تبعیض  و ستم و سرکوب بر آنها اعمال نخواهد شد و در صلح و آشتی با دیگر ملت و اقشار ا٠یران بە زندگی ادامە خواهند داد.
به دنبال پیروزی انقلاب دیری نپایید ثمرە مبارزە مردم کردستان و ایران از جانب خمینی و شمارى از آخوندهای همفکرش بە یغما بردە شد و  آخوندها حکومتی مستبدتر و دیکتاتورتر از حکومت قبلی را بنیاد نهادە و ظلم و ستم مضاعف را بر مردم ایران و کردستان اعمال کردند.  چند ماهى از پیروزی انقلاب نگذشتە بود، خم٠ینى علیە مردم کردستان اعلام جهاد کرد و مردم کردستان را کافر قلمداد کرد، تنها به خاطر ا٠ینکه ملت کرد خواستار حقوق اساسی ملى و پایان تبعیض و سرکوب بودند.
عل٠یرغم سرکوب و اختناق حاکم٠یت آ‌خوندی در چهل سال گذشتە، شاهد خ٠یزشهاى مردمى و اعتراضات گستردە اقشار مختلف در سطح کوردستان و در کل  ا٠یران م٠یباش٠یم، از جانب دیگر شاهد تغییرات چشمگیر در عملکرد جامعە جهانی در برابر رژیم آ‌خوندى و تنش در خاورمیانە هستیم، از طرفى شمارى از کشورهای عربی بە رهبری عربستان سعودی در یک جبهە قرار گرفتە و خواهان قطع دست رژیم در کشورهای منطقە هستند، و از جانب دیگر آ‌مریکا از توافق موسوم به برجام با رژیم ایران خارج شد و تحریمهاى جد٠یدى را با شدت بیشتر بر حاکم٠یت فاسد ایران اعمال کرد و نیروهای نظامى اش را در منطقە بخصوص در خلیج فارس و کشورهای همسایە ایران افزایش دادە و احتمال قوع جنگ از هر برهە زمانی دیگر بیشتر است.
در ا٠ین گیرودار بجاست بە نقش مردم ایران و بخصوص مردم کردستان توجه کنیم. مردم کردستان و ایران در مدت چهل سال گذشتە فشارهاى ز٠یاد سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی را تجربه کردەاند و روز بە روز بحرانهای ناشی از فساد و دیکتاتوری حاکمان بر مردم بیشتر و بیشتر می شود، بخصوص در یکى دو سال گذشتە بحران اقتصادی و معضل بیکاری، گرانی و فقر، بە شیوە بی سابقەای دامن مردم را گرفتە و نظام فاسد آ‌خوندی  که خود عامل آنهمه مص٠یبتهاست درحل آ‌نها ناتوان است. در برابر اعتراضات وسیعی علیە فساد، بى ل٠یاقتى و بى کفا٠یتى آخوندها  بەش٠یوەی گستردە در جریان است و این اعتراضات هر روز گستردەتر می شود.
با نگاهی سطحی بە  وضعیت رژیم و آ‌یندە ایران بە این واقعیت پی میبریم کە رژیم آ‌خوندی ێآخرین روزهای عمر خود را سپری می کند و احتمال تغییر سیاسی و ساختار حاکم٠یت  در ایران وجود دارد.
حال این پرسش مطرح است کە نقش کردها در آ‌یندە ایران چى خواهد بود؟ همانطور در ابتدا بە آ‌ن اشارە کردم کردها در هر برهە تار٠یخى در ایران نقش مثبت و بسزائی ایفا کردەاند و با تداوم در مبارزه براى سرنگونی رژیم آ‌خوندی، کردستان بە نقش مثبت خود ادامە خواهد داد. در مرحلە گذار رژیم و سرنگونی آ‌ن باید حقوق اساسی مردم کردستان در چارچوب ایران بە رسمیت شناختە شود. باید بر این مهم تأکید کرد کە احقاق حقوق مردم کردستان نە اینکە موجب آ‌شوب و بلوا در ایران نخواهد شد بلکە ضمینە استقرار سیاسی و پایان خشونت و تبعیض ملی و سرآ‌غاز سلح پایدار بە دنبال خواهد بود و دوستی را بە ارمغان خواهد آ‌ورد. 
سازمان خبات کردستان ایران بر این باور است کە مردم کردستان باید بە حقوق اولیە خود در چارچوب ایران برسند و برای این مهم با سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت ایران در مورد احقاق خودمختاری کوردستان ایران که در 12 مادە بە تصویب شورا رسیدە، بە تمامی تبعیضهایی کە بە کردستان شدە پایان دادە شود.
ما مصممیم و ا٠یقان دار٠یم کە  در ایرانی آ‌زاد و دمکرات و پارلمانی و سکولار و بدون تبعیض سیاسی و ملی  و طبقاتی با صلح و بدون خونریزی زندگی کنیم.


4 سال و 11 ماه و 19 روز و 7 ساعت و 9 دقیقه پیش از این

نقش کردها در آ‌یندە ایران!

نقش کردها در آ‌یندە ایران!


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن