دوشنبه 

31 فوریه 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

مردم ‌کورستان تا رسیدن بە اهداف خود از پای نخواهند نشست!

مردم ‌کورستان تا رسیدن بە اهداف خود از پای نخواهند نشست!
على بهرامى

حمله نیروهای ترکیه تحت نام (چشمه صلح) به کوردستان سوریه و جنایات غیره انسانی رژیم اردوغان علیه کردها به بهانەهای واهی، از طرف محافل گوناگون و به شیوەای گسترده..

على بهرامى

حمله نیروهای ترکیه تحت نام (چشمه صلح) به کوردستان سوریه و جنایات غیره انسانی رژیم اردوغان علیه کردها به بهانەهای واهی، از طرف محافل گوناگون و به شیوەای گسترده مورد ‌بحث و تبادل نظر قرار می گیرد و جامعه جهانی به شیوه کم نظیری علیه اعمال شنیع و ضد بشری اردوغان نگرشی انساندوستانه داشته و برخی کشورها هم از خود عکس العمل نشان داده و جنایات ترکیه را محکوم کردەاند. بخصوص شماری از اعضای ناتو فروش اسلحه و مهمات را به ترکیه متوقف و خواستار آتش بس و پایان جنگ با کوردها شدند. ولی اردوغان برای رسیدن به اهداف پلید خود در برابر همه فشارها ایستادگی کرد و انواع بمب و اسلحەهای ممنوعە را علیە مردم بی دفاع کورد بخصوص در سره کانی (رأس العین) بکار برد و نیروهای جانی خود که بوئی از انسانیت نبردەاند را به کوردستان سور٠یه فرستاد و همانطور کە انتظار میرفت مرتکب جنایات جنگی شدند.


در برابر حمله نیروهای ترکیه، نیروهای سوریه دمکراتیک «هسد» مجبور به توافق با رژیم جانی اسد با میانجیگری روسیه شدند، از منظر ما توافق با بشار اسد که سالیان متمادی به مردم کورد در سوریه ظلم و ستم مضاعف روا داشته است و همپیمان رژیم دیکتاتور آ‌خوندی است، کاری بدور از انتظار و غیره منطقی بود و این توافق بخصوص در این شرایط به مثابه جام زهر و خودکشى س٠یاسى برای مبارزان کورد سوریە خواهد بود چون رژیم اسد از پشت بە آنها خنجر خواهند زد، همانطور کە قبلا و در جریان عفرین دیدم. ولی وقتی وضعیت مه آ‌لود کوردستان و عزم ترکیه برای کشتار کردها، عدم ماندن بر تعهدها از جانب کشورهای همپیمان غربی، غ٠یره دمکرات٠یک بودن اپزسیون سور٠یه و همپیمانى آنها با ترک٠یه، کوردها را به توافق با اسد سوق داد، و ا٠ین نه خواست آ‌نها بلکه انتخابی تحمیلی بود، چون کوردهای سوریه بی وقفه از دهه ۶۰ میلادی علیه رژیم بعث در مبارزه هستند و همیشه خواهان سرنگونی این رژیم و احقاق حقوق خود در چارچوب کشور سوریه بوده‌‌‌اند. بعد از جنگ‌های داخلی سوریه و فعالیت گروهای تروریستی در این کشور کوردها بخش مهم در این تغییرات و نقش مهمی علیه گروه‌‌‌های تروریستی ایفا کردند، بخصوص بعد از به میان آمدن داعش، کوردهای سوریه در برابر این گروه تروریستی و خطرناک در اغلب جبهه ها نبرد کردند و وظیفە مهمى از همپیمانی بین المللی علیه داعش را بە عهدە گرفتند. همانطور که همه به ا٠ین واقع٠یت واقف٠یم نیروهای کورد سوریه در جنگ و نبرد با داعش توانستند در همه جبهه‌‌‌ها تروریستها را شکست دهند و در این جنگ که به نمایندگی از جامعه جهانی انجام شد، بیش از یازده هزار شهید را برای دفاع از انسانیت تقدیم کردند. به محض شکست داعش و پیروزی نیروهای هسد و کورد، اردوغان دیوانه‌‌‌وار شروع به تهدید کوردها کرد و خواستار از بین بردن آنها شد و بعد از چراغ سبز آمریکا و با عقب نشینی نیروهای خود از سوریە، اردوغان برنامه جنگ با کوردها را با تمام توان به اجرا گذاشت. در مدت نزدیک به ده روز جنگ شمار زیادی از مردم‌ و مبارزان کورد شهید و صدها نفر زخمی و بیش از ۳۰۰ هزار نفر آواره شهرهای دیگر کوردستان سوریه شدند. اگر چه امروز و بعد از توافق آمریکا و روس٠یه با ترکیه نیروهای کورد مجبور به عقب نشینی از نوار مرزی به نام منطقه آرام که ترکیه خواستار آن است شده اند، ولی همچنان که می بینیم ترکیه در کوردستان سوریه هدفهای ضد کوردی دیگری را دنبال می کند. اهداف ترکیه اشغالگر در سوریه را می شود به این شیوه تفسیر کرد، اردوغان می خواهد قبل از تدوین قانون اساسی جدید سوریه که در نشست آستانه و ژنو بر سر آن توافق شده و قرار است حقوق ملی و سیاسی مردم کردستان سوریه در آن تثبیت شود را دچار مشکل و چالش جدی کند.


 


همچنین از طریق اسکان نزدیک به دو میلیون و نیم آواره عرب در شهرهای کوردستان آثاری از کوردستان و ملت کورد بجای نگذارد و تمدن چند هزار ساله کورد را در آن مناطق تخریب کند و آن بخش کوردستان را تبد٠یل به منطقه عرب نشین کند، که ا٠ین اقدام و مرام ترکیه مغایر با قوانین و میثاقهای بین المللی است و متأسفانه ابرقدرتهای جهان به خواست اردوغان تن دادە و سازمان ملل و سازمانهای ذ٠یربط آ‌ن، خود را برای اجرای توافقات انجام شدە آ‌مادە می کنند. بر اساس این توافقات، نه فقط اجازه شکل گ٠یرى منطقه خودمختار در کوردستان سوریه بە کوردها داده نمى شود بلکه اساسا آثاری از کوردستان بجا نمی گذارند. برای همین در این شرایط بحرانی کوردستان سوریە، بجاست کە کوردها بر خلاف گذشتە دست از چند دستگی و تفرقە عل٠یه هم بردارند و با اتحاد و همبستگی در برابر برنامە و سیاستهای شوم ضدبشری اردوغان و رژیم آ‌خوندی و بشار اسد ایستادگی کنند. تا فرصت هست و جامعە جهانی و وجدانهای بیدار با کوردها هستند می توان کاری کرد، برای اینکە بتوانند در قانون جدید بە حق و حقوق خود در چارچوب سوریە برسند. در غیر این صورت و با اجرائی شدن توافقات و بە واقعیت پیوستن برنامه رژیمهای منطقە کە همە علیه کوردها هم دست هستند دیگر دیر خواهد شد و نمی توان کاری کرد. مبارزە امروز کوردها در سوریە تنها باید در پیرامون مصالح ملی و آ‌زادیخواهی باشد و این تنها راە ماندگاری و پشتیبانی مردم از جنبش رهائی بخش و آ‌زادیخواهی آن بخش کوردستان خواهد بود. در پایان باید به ا٠ین مهم اشاره کرد که حقوق و آزادی‌های ملت کورد به دمکراسی و آزادی در کشورهایی که کوردستان میان آنها تقسیم شده است، بستگی دارد. مردم کورد در تمام بخش‌های کردستان برای احقاق حقوق ملی و سیاسی خود، رفع تبعیض، عدالت اجتماعی و دمکراتیزه کردن این کشورها در مبارزه هستند و تا تحقق این اهداف از پای نخواهند نشست.


4 سال و 6 ماه و 27 روز و 13 ساعت و 53 دقیقه پیش از این

مردم ‌کورستان تا رسیدن بە اهداف خود از پای نخواهند نشست!

مردم ‌کورستان تا رسیدن بە اهداف خود از پای نخواهند نشست!


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن