سه‌شنبه 

1 مارس 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

زنان ورزشکار و محدودیتهایشان در ورزشگاهها در نظام آخوندی

زنان ورزشکار و محدودیتهایشان در ورزشگاهها در نظام آخوندی

زنان بعنوان نیمی از اعضای جامعه بالاخص در جوامع درحال توسعه با مشاهده و الگوگیری از جوامع توسعه یافته و آشنایی با حقوق متفاوت از آنچه در جامعه سنتی بر ایشان تعر

زنان بعنوان نیمی از اعضای جامعه بالاخص در جوامع درحال توسعه با مشاهده و الگوگیری از جوامع توسعه یافته و آشنایی با حقوق متفاوت از آنچه در جامعه سنتی بر ایشان تعریف می شود،  خواهان حقوق برابر با مردان در استفاده از تمامی امکانات موجود من جمله فضاهای عمومی و امکانات ورزشی می باشند. در بررسی موردی ورزش دوچرخه سواری، امروزه بسیاری از دوچرخه برای حمل و نقل،تفریح و ورزش استفاده می نمایند. در ایران نیز دوچرخه سواری طرفداران خود را دارد و روز به روز بر تعداد دوچرخه سواران افزوده می شود.حجاب یکی از مهم‌ترین عواملی بود که برای حدود یک دهه باعث حذف ورزشکاران زن در ایران شد. با اجباری شدن حجاب در ایران، ورزشکاران زن ناچار بودند طبق مقررات داخلی در مسابقات حضور پیدا کنند.

این درحالی بود که در بسیاری از رشته‌‌‌های ورزشی، فدراسیون‏های جهانی حجاب زنان ورزشکار را به عنوان مانع برای فعالیت ورزش تلقی کرده و آن را مورد تأیید قرار نمی‎دادند.

در رشته‌‌‌هایی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال و دیگر ورزش‌های گروهی، فدراسیون‌های جهانی تا همین دو سال پیش پوشش ورزشکاران ایرانی را تأیید نکرده بودند. تازه چندسالی است که بسیاری از فدراسیون‌ها به صرافت افتاده‌‌‌اند که توجه مسئولان فدراسیون‌های جهانی را برای قبول حجاب ورزشکاران ایرانی جلب کنند. پیش از این ورزش زنان مقوله مهمی تلقی نمی‌شد، مدیران وقت ترجیح می‌دادند آن را به کلی نادیده بگیرند و منابع مالی خود را خرج رشته‌‌‌های مردان کنند.در این میان بسیاری از ورزش‌های آبی هنوز برای زنان، تنها ورزش‌هایی داخلی هستند و ورزشکاران زن در این رشته‌‌‌ها، امکان حضور در مسابقات خارج از کشور را ندارند، هرچند این اواخر، مایوی اسلامی نیز از سوی برخی شرکت‌ها وارد بازار شده است، اما هنوز مجوز استفاده از آن برای شرکت در مسابقات بین‌المللی از سوی فدراسیون‌های داخلی صادر نشده است.

اگر به این مسأله، تأثیر داشتن حجاب در بازی ورزشکاران زن را نیز اضافه کنیم، بیشتر متوجه می‌شویم که دختران ورزشکار در چه شرایط نابرابری وارد مسابقات می‌شوند.

بسیاری مواقع در هنگام تماشای مسابقه ورزشکاران زن ایرانی با حریفان خارجی دیده‌‌‌ایم که آنها دائما مراقبند تا کلاه ورزشی از سرشان جدا نشود، در مسابقات هندبال قهرمانی آسیا و همچنین تکواندو در سال گذشته، بارها بازیکنان به دلیل شرایط مسابقه با افتادن کلاه‌‌‌هایشان مواجه می‌شدند و ناچار بودند به جای تمرکز بر مسابقه، مراقب حجابشان باشند تا با محرومیت‌های بعدی مواجه نشوند.

این‌ها نشان می‌دهند که اجباری شدن حجاب در ایران  تا چە حد بر زندگی زنان ورزشکار تأثیر گذاشته و چه جمعیت بزرگی را از حضور در عرصه‌‌‌های اجتماعی حذف کرده است.

در سال‌های گذشته کلیشه‌‌‌ها و تبعیض‌های جنسیتی محدودیت‌های ورزشی بسیاری برای زنان در ایران به همراه داشته است. ازجمله آن وزارت ورزش و امور جوانان ، از میان رشته‌‌‌های رینگی ورزش زنان که فقط دو رشته کیک‌بوکسینگ و موی‌تای در ایران فعال بودند را ممنوع اعلام کرد. این وزارتخانه این دو رشته ورزش‌ها را مخل سلامت زنان دانسته و فرهنگ غالب بر این نوع رشته‌‌‌ها و مسابقات آن‌ها را مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی عنوان کرده بود.

از دیگر ورزش‌های ممنوعه برای زنان در ایران بدن‌سازی است که ازنظر فدراسیون بدن‌سازی ایران زنان می‌توانند در باشگاه‌‌‌های بدن‌سازی تنها برای ورزش تمرین کنند اما حق شرکت در مسابقات را ندارند.با اشاره به «فرهنگ اسلامی»  «برگزاری هرگونه رقابتی در رشته بدن‌سازی برای زنان حتی در بین خودشان ممنوع است». در چند سال گذشته چند بدن‌ساز زن، ازجمله هدی جراح و مونا پورصالح به دلیل همین محدودیت‌ها مجبور به ترک ایران شدند.محرومیت‌ها و محدودیت‌های حجاب تبعات دیگری هم برای ورزشکاران زن در این سال‌ها داشته است. دختران فوتبالیست ایران یک‌بار در بازی مقدماتی المپیک ۲۰۱۲ لندن در منطقه آسیا که به میزبانی اردن انجام می‌شد، به دلیل استفاده هم‌زمان از کلاه و مقنعه به تشخیص نماینده فیفا از ادامه رقابت‌ها کنار گذاشته شدند. محرومیت دوخواهر ورزشکارØ› شهربانو منصوریان درباره حکم صادر شده خود توضیحاتی دادە است، مبنی بر محرومیت 20 ماهه خودش گفت: از مدتی قبل ما را به جلسات کمیته انضباطی دعوت کردند که هم خودم و هم وکلیم در چند جلسه حاضر شدیم. یکی از مواردی که به عنوان تخلف به من نسبت دادند این بود که علیه یک شخصیت اینستاگرامی خارجی و یکی از شاخ های مجازی مصاحبه کردم! گفتند تو چرا به او فحش دادی! من هم توضیح دادم که این سوالی بود که یکی از خبرگزاری ها از من پرسید و من هم جواب دادم.

وی افزود: یکی دیگر از موارد این بود که گفتند خانم مریم هاشمی از شما شکایت کرده که اخبار کذب منتشر کردید. من هم گفتم ایشان باید به دادگاه برود و ثابت کند که من اخبارم کذب بوده و هر زمان که ثابت شد، به فدراسیون ووشو بیاید تا علیه من شکایت کند. من حرف حق را می زنم و این دوستان را ناراحت کرده. دیدید که مریم هاشمی مرتکب دوپینگ شده و حرف من هم ثابت شد.متاسفانە در کشور ایران هرروز ورزشکارن بامحرومیتی مواجە می شوند این تنها گوشە ای کوچک از مشکلات ورزشکاران کشور ایران است.


3 سال و 9 ماه و 3 روز و 13 ساعت و 52 دقیقه پیش از این

زنان ورزشکار و محدودیتهایشان در ورزشگاهها در نظام آخوندی

زنان ورزشکار و محدودیتهایشان در ورزشگاهها در نظام آخوندی


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن