دوشنبه 

31 فوریه 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

پیشمرگە نماد مبارزات آزادیخواهانەی خلق کورد

پیشمرگە نماد مبارزات آزادیخواهانەی خلق کورد

کامیل نورانیفرد

کامیل نورانیفرد
بە مناسبت سالروز دهم آبان، روز پیشمرگە سازمان خبات کوردستان
ضامن بقای هر ملتی ،وجود نیرویی مدافع می باشد تا در زمان و مکان مشخص در مقابل تهدید ها وظلم و ستمی کە بە ملتشان روا داشتە میشود، ایستادگی کنند. در بین ملت کورد این نیروی مدافع  پیشمرگە نامیدە میشود. پیشمرگە بە معنای کسی است، کە جان خود را فدای ملت و سرزمینش میکند. ارزش والای پیشمرگە در طول تاریخ  مبارزات ملتمان در برابر دشمن، باعث شدە کە نام پیشمرگە در فهرست اولین ارزشهای ملی قرار گیرد،  ودر دل تک تک آحاد ملت کورد آزادیخواه جای بگیرد. 

سازمان خبات کوردستان ایران از جملە احزاب مبارزی بودە کە از آغاز مبارزات خود، نیرویی جانفدا را تشکیل داد و تحت عنوان پیشمرگە سازمان خبات وارد میدان مبارزات حق طلبانەی  ملت کوردستان شد.برای پیشبرد حقوق مشروع ملتمان در کوردستان ایران  و طی مدت چهار دهە مبارزەی پیشمرگەهای دلیر وقهرمان، دهها حماسە بی همتا را خلق کردەاند. بهترین فرزندان ملتمان رابە کاروان مقدس شهیدان، تقدیم نمودە است. این سازمان بە پاس مبارزات چندین سالەی نیروی پیشمرگە ،  دهم آبان ماه کە حماسەای بی همتا توسط پیشمرگەهای سازمان خبات خلق شد را بە عنوان روز پیشمرگە مشخص کردە و درآن روز  مبارزات و فعالیتهای پیشمرگە را ارج مینهند.

دهم آبان هم در سطح درون حزبی و  هم در جنبش ازادیخواهانەی ملی در کوردستان ایران جایگاه ویژەای دارد. دهم آبان ماه سال ١٣٥٨، روزیست کە نیروی پیشمرگە بە رهبری ماموستا شیخ جلال حسینی، بنیانگذار سازمان خبات، در برابر نیروی عظیم دشمن ایستادگی کردند ودرس بزرگی بە رژیم تازە بە قدرت رسیدە آخوندی دادند. نیرویی کە ماموریتشان خاتمە ی حضور پیشمرگە در شهرهای کوردستان بود. و بە قول خودشان آمدە بودند تا بە غائلەی کوردستان پایان دهند، اما در نبردی قهرمانانە در جادەی [ هەژدە دۆڵان]مابین شهر سردشت و بانە با نیروی فولادین پیشمرگە روبرو میشوند و ضربە بزرگی بە آنها وارد شدە و وظیفەی شومی کە بە آنها سپردە شدە بود را مدفون کردند. 

 این روز از آن جهت در سازمان خبات اهمیت دارد، کە این حماسەی بزرگ سببی برای پیوند تاریخ قبل  وبعد از تشکیل  سازمان خبات، و آن را بە مقطعی جدا نشدنی از سازمان خبات مبدل کرد.  همچنین این افتخار را بە پیشمرگەهای سازمان خبات بخشید کەبا تکیە بە ایمان و ارادەی ملی  چنین داستان بزرگی را خلق کنند و بە مثابە  صفحەای زرین در تاریخ مقاومت ملتمان جاودان خواهد ماند. همچنین زکاوت و توانایی ماموستای گرانقدر را نشان میدهد کە در اندک زمانی توانست با سیاستی عالمانە،  چنین نیروی منظمی را تشکیل و رهبری نماید.

این روز در جنبش آزادیخواهانەی ملتمان نیز، از آن جهت با ارزش است، کە خمینی را ناچار ساخت تا آتش بس با مردم کوردستان اعلام کند.  عظمت  این شکست بە اندازەای بود کە خمینی در پیامی صوتی گفت :کە مردم کردستان من صدای شما را شنیدم . دهم آبان ماە نشان دهندەی سیمای واقعی پیشمرگە بود. آن نیرویی کە والا ترین دلاوریهارا از خود نشان داد.  اجازە نداد نقشەی شوم رژیم آخوندی و خمینی جاممە عمل بپوشد و ارادە و جایگاه جنبش کوردستان را پررنگ تر کرد. 

آنچە در این مبحث حائز اهمیت  می باشد، گسترش ایمان، ارادە وعقیدە در بخشهای جامعە و مسولیت پذیری فرد بەفرد جامعە برای پیشبرد مبارزات سراسری و فداکارانە است، بە همین سبب برای اهدافی این چنینی ضروریست هویت پیشمرگە را بازتعریف نمودە و از آن قالب کلیشەای خارج سازیم. در واقع  چیزی کە امروز مشاهدە میکنیم گام نهادن در همین مسیر است، و این نام تا اندازەای  فراگیر و مقدس است کە در تمامی ابعاد دیگر نیز از آن استفادە میگردد و هر شخصی در عرصە و زمینەهای گوناگون  از هر جانفدایی در مسیر  ملت و میهنش  دریغ ننماید، پیشمرگە نامیدە میشود. همانگونە کە دیدیم پس از شیوع کرونا، بە پزشکان و کادردرمانی لقب پیشمرگەهای سفید پوش دادە شد و بدین وسیلە ارزش و احترام خودرا بە پزشکهای فداکار  نشان دادند.

در ادامە همین هدف ،اگر در نگاهی کلیشەای پیشمرگە انسانی مسلح و دارای تفکر آزادی و رهایی بخش و در خارج از سرزمین خود تصور میشود، اکنون باید این بینش را بە انسانی سیاسی وآگاه کە برای آزادی و سعادت جامعە در تلاش است،  تغییر دهیم فارغ از اینکە کجا  و درکدام  بخش از جامعە فعالیت دارد. با رشد و توسعە مفاهیمی این چنینی بی تردید قدرت و پتانسیل بیشتری در مبارزات آزادیخواهانەی ملی بە وجود خواهد آمد، و مسؤلیتها در بین تمامی افراد جامعە تقسیم خواهد شد. با این تعاریف تازە ، پزشکان، فعالان زیست محیطی ، مدرسین زبان کوردی و ... غیر ە پیشمرگە هستند و همچون پیشمرگە برای سعادت جامعە میکوشد. 

گرامی باد دهم آبان، روز پیشمرگەی سازمان خبات.


3 سال و 6 ماه و 22 روز و 15 ساعت و 8 دقیقه پیش از این

پیشمرگە نماد مبارزات آزادیخواهانەی خلق کورد

پیشمرگە نماد مبارزات آزادیخواهانەی خلق کورد


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن