دوشنبه 

31 فوریه 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

تجربه ایران با وجود ( نظام ا٠“خوندی ) ایران

تجربه ایران با وجود ( نظام ا٠“خوندی ) ایران

نویسنده : میلاد افراز

نویسنده : میلاد افراز 
جنگ ابرقدرتهای جهان ا٠“غاز شده و در این میان ایران به قوچ قربانی مبدل گشته است.
با تحولات سریعی که در جریان است و از دست رفتن مشروعیت و اعتماد مردم به نظام حاکم بر ایران  را میشود در اعتراضات خونین ا٠“بان ۹۸ و همچنین بیانیه‌‌‌های که از طرف تشکلهای شکل گرفته همانند معلمین و بازنشستگان ، غیره که هر روز شاهد ا٠“ن هستیم د٠ید  و همچنین تحرکات رژیم ایران در منطقه و حمایت از حوثیها در یمن، حشدالشعبی در عراق و حزب الله و حماس در لبنان و فلسطین و فاطمیون و زینبیون را هم اضافه را به ا٠ین ل٠یست اضافه کرد. از جانب د٠یکر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای و تهدید اسرا٠ی٠”یل و اعراب حوزه خلیج فارس که موجب بی اعتمادی شهروندان ایران و ترس کشورهای منطقه و غرب شده است. 
این وضعیت  باعث گردیده که سران حکومت ب٠یشتر از قبل متوجه شوند که در حال سقوط و نابودى هستند و در این اثنائ برای بقائ در قدرت و همچنین حفظ تاج و تخت و ثروت عظیم بادا٠“ورده‌‌‌،براى حفظ  خود و نظام  بکوشند و ا٠“نرا را اوجب واجبات بدانند. براى ا٠ین ا٠”مر به یک سری اقدامات بدون کارشناسی دست زدند که همگی نتیجه معکوسی برای حاکمان ایران به دنبال داشته. در زمان با سر کار ا٠“مدن دولت ترامپ و  ویروس( کوید ۱۹ ) مزید بر علت شد ، از طرف دیگر بازی مماشات و فشار اروپا و روسیه و ا٠“مریکا که به صورت عجیب و بدون روندی که قابل پیشبینی  باشد نقش پلیس خوب و پلیس بد عوض را ا٠یفا کردند، ابتکار عمل را از دست رژیم توتالیتر ایران ربود و چون ا٠“خوندها تحلیل درستی از سیاست و دیپلوماسی و اقتصاد جهانی ندارند مرتکب اشتباهات فاحشی شدند که عرصه را بر خود تنگ کردند و راههای فرار از بن بست را بر خود بستند. در اینجا جمله ای  از یک بزرگوار فقید ماموستا شیخ غزالدین حسینی به ذهن متبادر میسازد (که گفته بودند سیاست امروز با قوانین ۱۴۰۰ سال پیش منطق نیست و تا ا٠“خرین لحظه زندگانی، شعار جدایی دین از حکومت را فریاد می زدند).
اما این کل ماجرا نیست در حقیقت بازی بزرگان در جریان است و بی کفایتی و ناکارا٠“مدی حاکمان نظام جمهوری  اسلامی باعث شده که به مهرهئ شطرنج و بازیچه کشورهای ابرقدرت بدل شوند. 
از جانب د٠یکر چند سالی است کشور چین  یکی از قطبهای صنعتی و اقتصادی جهان و این امپراطوری عظیم اقتصادى و نظامى، نیازمند منابع و انرژی زیاد است و همچنین دوستان متحدانی که توانایی به خطر انداختن زیربنای این سلطه را نداشته باشند و همچنین برای حفظ این موقعیت، چین باید انرژی و منابع جهانی را به کنترل در ا٠“ورد پس باید اقدام به ساخت زیربنا و به اجرا دراودن این نقشه کند .
اگر به روند توسعه چین در این چند سال اخیر نگاه کنیم میبینیم که در حال بستن قراردادهای با  کشورهای فقیر و بی ثبات از لحاظ اقتصادی و سیاسی است از جمله کره شمالی و کامبوج و پاکستان و ایران و چند کشور دیگر در ا٠“فریقاست، اما از میان همهئ این کشورها چند کشور  برای چین بسیار حا٠ی٠”ز اهمیترند.
اول ) پاکستان 
کشوری نسبتا٠Ž بزرگ و با جمعیتی زیاد و منابع فراوان اما فقیر و از لحاظ سیاسی بسیار بی ثبات و ضعیف و تا حدودی ناکارا٠“مد و با فساد مالی و حکومتی، و از همه مهمتر داشتن سلاح اتمی و دشمنی با کشور هندوستان  و همچنین موقعیت استراتژیک جغرافیای ( همسایگی با هندوستان و چین و ایران و مشرف به اقیانوس هند و دریای عمان)
اگر به جاده احداثی چین تا بندر گوادر در پاکستان نگاهی بیاندازید در خواهید یافت که چرا چین این همه سرمایه گذاری کرده و چگونه میخواهد راههای مواصلاتی تجارتی هند با سایر کشورها را دور بزند.
شاید برای خوانندگان محترم ا٠ین سوال پیش بیاید اینها چه ارتباطی با همدیگر دارند ؟
پاسخ این است که چین برای اقتصاد جهانی به یک تهدید تبدیل شده  است و درحال گسترش اید٠ی٠”ولوژی کمونیستی نوع ابتکاری چینی و یکی از کنترل کنندههای اقتصاد جهان است و در حال جدال اقتصادی با امریکا میباشد  در این میان اکثر کشورها و سرمایه داران در حال خارج کردن تکنولوژی و ثروتهایشان از چین هستند و به همین دلیل دنیای غرب به دنبال کشوری پهناور با منابع کارگری ارزان قیمت و تا حدودی هماهنگ با اصول و پرنسیپ جهانی هستند،   که بهترین گزینه هندوستان است همچنین  با چین و پاکستان هم اختلافات و رقابتهای دارد و دارای سلاح هسته ای میباشد،  این روند توازنی و رقابتی چند سالی است ا٠“غاز شده و جهان چرخش محسوسی نسبت به هند داشته است و رفتن ترامپ به دهلی نو  و بستن قراردادهای همکاری و اقتصادی مهر تاییدی بر این موضوع  است.
دوم ایران  نقطه ثقل این پروژه ایران است الف : با داشتن انرژی عظیم نفت و گاز و ذخایر معدنی (که حکام ایران توانایی کافی در استخراج و یا تبدیل و فروش ا٠“ن را به علت بی کفایتی و سیاست جهان ستیزی ندارند)  ب: مشرف به شاهراه حمل انرژی از طریق دریا ( µ۰ درصد نفت و مشتقات ا٠“ن از تنگه هرمز به کل دنیا صادر میشود) ج :  منزوی بودن ایران در میان کل کشورها باعث گردیده که چین ایران را بستر پیشبرد اهداف خود قرار دهد ، زیرا هم منابع اولیه ارزان و شاهراه کنترل انرژی جهان را در اختیار داشته باشد ( لازم به ذکر است که چین ایران را در کاهش فشارهای تحریمی یاری نکرد و پولهای ایران را در بانکهای خود راکد نگاه داشت، زیرا چینیها میدانستند که حکومت نامشروع ایران برای فرار از فروپاشی دست به  دامان اژدهای زرد میشود ) ناگفته نماند چین با شیوع همه گیری کرونا ویروس بزرگترین فرصت را به دست ا٠“ورده زیرا کشورهای دنیا در حال کنترل این بیماری هستند و تمرکز خود را معطوف به کاهش تلفات انسانی و مدیریت ضررهای اقتصادی وارده، بر این مرض مهلک کرده اند و مشکلات جهانی و سیاست جهانی به حاشیه رفته است و در این میان چین هم فرصت را غنیمت شمرده و با سرعت در حال گسترش برنامه های خود است.
اما نقش روسیه در این بازی چیست؟ فقط سهم خواهی است ، با اعمال فشار بر حاکم٠یت در ایران هر روز سهم بیشتری را طلب می کند تا که معادلات بازی را بر هم نزند ، در ا٠“ینده فروپاشی روسیه  با نام حفظ  هژمونی و ثبات و امنیت منطقه برای غارت ایران قسمتهای شمالی ایران را تحت کنترل خود قرار میدهد ( همانند ورود روسیه به سوریه ) و روسیه در صدد حفظ ا٠“خوندها بر خواهد ا٠“مد تا بهتر بتواند شمال ایران را در کنترل قرار دهد.
حکام ایران هم به این استراتژی چین پی برده و جنوب کشور را کاملا در اختیار چین قرار داده اند تا هم به منابع مالی دسترسی داشته باشند و هم زیر نام چین تحریمها را دور بزنند و هم ارتش چین بتواند حکومت نامشروع ا٠“خوندیسم را حفظ کند و از دیگر سو بازی دوگانه ای را شاهد هستیم که ایران قسمتهای از بنادر چابهار را در اختیار رقیب چین قرار داده ( منظور همان هند است). ولی از این موضوع  غافل اند که حضور چین باعث بوجود ا٠“مدن یک همگرایی ملی بر علیه حکام ایران خواهد شد و از سوی دیگر ایران تبدیل به جبهه جنگ چین و جهان غرب میشود. در این میان حکام جمهوری اسلامی ایران نه توانای اخراج ارتش پکن را دارد و نه توان مقابله با غرب و نه توان مقابله با لشکر عظیم ملی مردمی  در این مرحله حکومت نامشروع ا٠“خوندی سقوط کرده و چین هم برای حفظ سلطه بر غنایم باد ا٠“ورده این سرزمین ، جنوب ایران را تصرف کرده و ایران را به دو بخش شمالی و جنوبی خودمختار تجزیه میکند ، در این سناریو همه کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه و اسرا٠ی٠”یل بسیار خوشحال خواهند بود زیرا دیگر ایران تبدیل به دو کشور کوچکتر خود گردان یا خود مختار  شده و تهدیدی برای ا٠“نها محسوب نمیشود و همچین به هر نحو بخواهند این کشورهای کوچک را استعمار میکنند.
حالا با این اوصاف که در بالا ذکر شد این سوال پیش خواهد ا٠“مد ، راه حل برون رفت از این شرایط چیست؟
جواب ا٠“ن تنها یک جمله است: هرچه زودتر میبایست این رژیم را سرنگون کرد و ایران را باز پس گرفت.


2 سال و 11 ماه و 19 روز و 13 ساعت و 17 دقیقه پیش از این

تجربه ایران با وجود ( نظام ا٠“خوندی ) ایران

تجربه ایران با وجود ( نظام ا٠“خوندی ) ایران


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن