سه‌شنبه 

1 مارس 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

بەیانیە کمیتە مرکزی سازمان خبات بە مناسبت روز کارگر

بەیانیە کمیتە مرکزی سازمان خبات بە مناسبت روز کارگر

گرامی باد اول ماە مە روز جهانی کارگر

کارگران و زحمتکشان  کردستان و ایران!

فعالین مبارز و  مردم حق طلب کوردستان!

در پی مبارزە و تکاپوی کارگران امریکای و برپایی جنبشی حەقطلبانە اشان، اول ماە مە بە عنوان روز کارگران جهان تعیین شد و هر سال در این روز مردم کشورها وکارگران و مراکز صنفی در جهان، با فعالیتهای مختلف این روز را ارج نهادە و این فعالیتها را بە فرصت و زمینەای برای مطرح نمودن خواستهای مشروع کارگران و زحمتکشان تبدیل می کنند. 

علیرغم اینکە شرایط کارگران جهان در کل، بدون نقص و دلخواهشان نیست، اما این شرایط نامطلوب در کشورهای دیکتاتور و بحرانی بسیار مصیبت بارتر بودە و بە ویژە طبقە زحمتکش و کارگر در کشور ایران یکی از ستمدیدەترین قشرهای جامعە  است و با تبعیض و ظلمی سیستماتیک از جانب حاکمیت روبروست. 

وضعیت کارگران و زحمتکشان در ایران با وجود حاکمیت نادان، غارتگر و بی مبالات آ‌خوندی بسیار اسفناک بودە و  سیاستهای جنگ طلبانە این رژیم در سطح منطقه و جهان اوضاع دشواری  را برای کارگران رقم زدە است. در حالی کە کشور ایران دارای منابع سرشار طبیعی جهان و ثروت و سرمایە بسیاری است ، اما عل٠یرغم آن  از لحاظ فقر و بیکاری و گرانی در  لیست اول٠ین کشورهای فقر زده جهان است. ادامە برنامەهای آشوبگرانە اتمی و بە هدر دادن سرمایە عمومی و ادامە برنامەهای جنگ طلبانه و صادرات انقلاب مرتجعانە  آخوندی بە کشورهای منطقە و حمایت کامل معنوی و مالی از گروهای تروریستی حماس و حزب اللە و  حوثی های یمن و حشد شعبی عراق و بشار اسد دیکتاتور  و غیرە ...و ارسال میلونها دلار بە این گروهای نیابتی برای ایجاد آ‌شوب و اقدامات تروریستی ، جایی برای اختصاص سرمایەهای  ایران برای خود مردم باقی نگذاشتە و عواقب پیشبرد این سیاست،زندگی اسف بار و فقر و مشکلاتیست کە هم اکنون شاهد آ‌ن هستیم. روشن است این سیاست تنها با حمایت و اختصاص سرمایەها بە گروههای نیابتی تروریستی ختم نمیشود، بلکە ازطرفی دیگر پیشبرد این سیاست موجبات اعمال تحریمهای فلج کنندە  جهانى در برابر رژیم را به دنبال داشته و شرایط سخت و هزینە زندگی مردم را چند برابر افزایش دادە و مسئول اصلی این وضعیت نابسامان، آ‌خوندهای دیکتاتور تهران می باشند. 

ضمن این شرایط بحرانی ، نباید فراموش کرد کە حاکمیت بر اساس ناعدالتی و تبعیض بنیان نهادە شدە و آ‌ن  بخش ثروت و سامانی  که باقى م٠یماند م٠یان خودی ها تقسیم و رانت و فرصتهای باقیماندە در بین آ‌قازادەها و خویشاوندان ،حیف و میل می گردد و در عمل هیچ منفذ تنفسی برای مردم جامعە نماندە و هر روز بیشتر و بیشتر در منجلاب فقر و فلاکت فرو می روند. 

بی تردید این شرایط اسفناک تنها در بعد اقتصادی خلاصە نمی شود و  و ابعاد اجتماعی را نیز مورد تاثیر قرار دادە و  و آ‌سیبهای اجتماعی را افزایش می دهد کما اینکە آ‌مارهای کنونی حاکی از افزایش روزافزون آسیبهای همچون اعتیاد، فساد و فحشا و جرم در سطح جامعە است. 

متاسفانە این شرایط  مصیبت بار در کوردستان و برای مردم کورد چند برابر بدتر بودە و جدای از همە فشارهای کە بدان اشارە شد، سایە سنگین دیدگاە امنیتی توسط حاکمیت  و سیاست تبعیض ملی و دینی در قبال مردم کوردستان در عموم، وضعیت کارگر و زحمتکشان کورد را بسار نامطلوب کردە است. فقدان نهادەهای تولیدی و فرصتهای مناسب شغلى، بالجبار کارگران و زحمتکشان کورد را وادار بە روی آ‌وردن بە کار پر مخاطرە کولبری کە در نهایت مرگ و غارت اموال در انتظارشان بودە و یا مجبور به کوچ بە شهرهای دیگر ایران و کشورهای همسایە برای امرار معاش نمودە است. 

 مردم در عموم و بە خصوص طبقه کارگر و زحمکتش بخصوص ماهیت نظام ضد مردمی آخوندی را م٠یشناسند و م٠یدانند  با ابقای دیکتاتوری آ‌خوندی نمی توان انتظار هیچ گونە تغییر مثبتی را داشت و ا٠ین درک غالب همە اقشار جامعە ایران است.  قیامهای سراسری تابستان و دیماە سالهای 1396 و 1398 کە بیش از 100 شهر ایران بە پا خواستند و این انقلاب بە انقلاب گرسنگان نام گرفت، این واقعیت را برایمان نمایان می کند کە دیگر مردم هیچ امیدى بە این حاکمیت نداشتە و مسئولیت اساسی سرنگونی و ویران نمودن کاخ ستم آخوندها  بر عهدە طبقه کارگر و زحمتکشان خواهد بود کە شرایط استثمارگونە زندگی برایشان بیش از سایر اقشار است.  

سازمان خەبات کوردستان ایران بە مناسبت روز جهانی کارگر این روز را بە عموم کارگران و زحمتکشان ایران و کوردستان تبریک می گوید و در همین چارچوب اقشار جامعە را بە اتحاد و هماهنگی بیش از پیش در راستای تحقق اهداف و سرنگونی رژیم ددمنش آخوندی فرا می خواند. بی تردید هیچ حاکمیت درندەخوی قادر بە رویاروی با ارادە متحدانە مردم  کە خواستار  تغییر بنیادین هستند،  نمی باشد و حاکمیت آ‌خوندی  در نهایت محکوم بە مرگ و سرنگونیست. 

گرامی باد روز جهانی کارگر

سرنگون باد رژیم دیکتاتوری آ‌خوندی 

سازمان خەبات کوردستان ایران

کمیتە مرکزی 

1/5/2022


2 سال و 16 روز و 8 ساعت و 51 دقیقه پیش از این

بەیانیە کمیتە مرکزی سازمان خبات بە مناسبت روز کارگر

بەیانیە کمیتە مرکزی سازمان خبات بە مناسبت روز کارگر


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن