دوشنبه 

31 فوریه 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

حمایت بین المللی از قیام ها و اعتراضات مردم ایران در حال افزایش است

حمایت بین المللی از قیام ها و اعتراضات مردم ایران در حال افزایش است


پارلمان اروپا خواستار مجازات رژیم به دلیل سرکوب اعتراضات و نقض آشکار حقوق بشر و سرکوب زنان و شورشیان در ایران شده است.














پارلمان اروپا روز سه شنبه سرکوب معترضان در ایران و همچنین نقض گسترده حقوق بشر، قوانین بین المللی و ظلم به زنان در این کشور را به شدت محکوم کرد و خواستار اقدامات عملی برای تحقیق و مجازات کسانی شد که در این زمینه نقش داشته اند.




در این قطعنامه که نسخه‌‌‌ای از آن برای خانواده مهسا امینی، ‌آخوند علی خامنه‌‌‌ای و دفتر آخوند ابراهیم رئیسی، ارسال شده است، پارلمان اروپا از شورای اروپا خواسته است تا با تحریم‌های بیشترعلیه گشت ارشاد برخورد کند.لازم به ذکر است که پارلمان اروپا خواهان مجازات تمامی مسئولان و کسانی شده اند که در سرکوب و اعدام و زندانی کردن فعالان حقوق بشر دست داشته اند، همچنان خواهان برداشته نشدن تحریمها علیه سپاه پاسداران رژیم شدند.




پارلمان اروپا می گوید رژیم ایران به طور غیرمنتظره ای با تحریم های سختی مواجه خواهد شد. قرار است فردا تحریم ها اعلام شود.




این بیانیه امروز به چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا و جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، سیاست امنیتی و اروپا ارسال شد.




در این بیانیه آمده است که این قیام به 170 شهر در 31 استان گسترش یافته و 400 نفر کشته و 20000 نفر دستگیر شده اند.




نمایندگان پارلمان اروپا می گویند که شورشیان و مخالفان سازمان یافته نقش مهمی در سازماندهی و حفظ این اعتراضات دارند. با وجود تهدید بزرگ، آنها توانسته اند یک جبهه متحد مقاومت در برابر سرکوب تشکیل دهند. در این بیانیه همچنین از دولت های اروپایی خواسته شده است که از مردم ایران در ساخت و تحکیم دموکراسی و استقرار ایران آزاد و دموکراتیک مبتنی بر جدایی دین و دولت حمایت کنند.



در این بیانیه همچنین خواستار تجدید ساختار روابط با رژیم به شرط تعلیق مجازات اعدام و سرکوب و همچنین آزادی بازداشت شدگان به ویژه 9 شهروند اروپایی که در زندان های رژیم به سر می برند، شده است.



این سازمان حملات اخیر سپاه پاسداران ایران به کردستان عراق و حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین را به عنوان ادامه اقدامات مخرب رژیم ایران که منجر به کشته شدن صدها هزار غیرنظامی در این کشورها شده است، محکوم کرد.



همچنین امروز ۲۱ وزیر سابق عرب با صدور بیانیه ای از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کردند و سرکوب وحشیانه معترضان توسط نیروهای سرکوبگر رژیم را محکوم کردند.



وزرای سابق عرب بر جایگزینی دموکراتیک برای مردم ایران تاکید کردند و از طرح 10 ماده ای خانم مریم رجوی حمایت کردند.



21 وزیر سابق در بیانیه ای اعلام کردند: از اواسط سپتامبر، اعتراضات ضد دولتی در سراسر ایران گسترش یافته است. دامنه تظاهرات زنان و جوانان در تمام 31استان گسترش یافته است. معترضان با شعار مرگ بر خامنه ای می خواهند دیکتاتوری مذهبی حاکم در ایران را سرنگون کنند. نیروهای سرکوبگر از گاز اشک آور استفاده کردند و به سمت تظاهرکنندگان آتش گشودند. موج جدید اعتراضات در حالی آغاز می شود که ژینا (مهسا) امینی 22 ساله به بهانە عدم داشتن حجاب اسلامی توسط پلیس در تهران دستگیر و شکنجه شد.



فعالان محلی، شورشیان و مخالفان سازمان یافته نقش جدی در سازماندهی و تداوم این اعتراضات و مبارزه با سرکوب شورشیان ایفا می کنند.



در 40 سال گذشته در رژیم کنونی ایران اعدام ها و سرکوب های زیادی صورت گرفته است. عفو بین الملل بارها خواستار محاکمه رئیسی به دلیل نقشش در قتل عام زندانیان سیاسی در سال1367 شده است. در آن سال، خمینی فتوای اعدام 30000 زندانی سیاسی را صادر کرد که 90 درصد آنها متعلق به سازمان مجاهدین خلق ایران بودند.



بیش از 1500 معترض در قیام 2018 توسط سپاه پاسداران کشته شدند.



21 وزیر سابق کشورهای عربی در بیانیه خود چندین خواسته را مطرح کردند که به شرح زیر است:



1. چشم انداز تغییر در ایران از همیشه نزدیکتر است و زمان آن فرا رسیده است که ایرانیان از خود دفاع کنند و این رژیم را به هر وسیله ای سرنگون کنند.



2. کشتار معترضان در ایران باید به شدت محکوم شود و اقدامات عاجل برای توقف این سرکوب انجام شود. پرونده جنایات رژیم باید به شورای امنیت ارجاع شود و مسببان آن محاکمه شوند.



3. مردم ایران آلترناتیو دموکراتیکی دارند که اهداف آن در برنامه ده ماده ای خانم مریم رجوی، رئیس جمهور منتخب شورای ملی مقاومت ایران ترسیم شده و مستحق همه نوع حمایت هستند.



4. گفت‌وگو با رژیم ایران و تماس‌های مستمر با آن باید با هدف آزادی همه کسانی باشد که در جریان قیام دستگیر شده‌‌‌اند.




 








1 سال و 7 ماه و 13 روز و 23 ساعت و 2 دقیقه پیش از این

حمایت بین المللی از قیام ها و اعتراضات مردم ایران در حال افزایش است

حمایت بین المللی از قیام ها و اعتراضات مردم ایران در حال افزایش است


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن