دوشنبه 

31 فوریه 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا درباره شهادت ژینا امینی

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا درباره شهادت ژینا امینی

روز پنجشنبە  پارلمان اروپا  قطعنامه‌‌‌ای در محکومیت قتل ژینا امینی و مخالفت با سرکوب اعتراضات در ایران را تصویب کرد.

 جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: این اتحادیه در حال بررسی همه گزینه‌‌‌ها برای رویارویی با تهران است.

 پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا نهادهای ایرانی را که در سرکوب، کشتن و زخمی کردن تظاهرکنندگان دست دارند، تحریم کند.

 نمایندگان پارلمان اروپا  بیش از هر چیز خواستار تحقیقات بی طرفانه و م٠·ثر و مستقل در مورد بدرفتاری و قتل غم‌انگیز» مهسا امینی شدند.

 نمایندگان پارلمان اروپا از مقامات حکومت ایران خواسته اند که «فورا و بدون قید و شرط همه کسانی را که صرفا٠‹ به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز بازداشت شده اند،را آزاد کند.

 در این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته شده است که همه مقامات رژیم را که در قتل مهسا امینی دست داشتند و همچنین «کسانی که در خشونت علیه تظاهرکنندگان دست داشتند» مجازات کند.



 در این قطعنامه همچنین آمده است که این امر باید بر اساس «تحریم‌های حقوق بشر اتحادیه اروپا» انجام شود، که سازوکار این نهاد برای چنین تحریم‌ها و افراد را در بر می‌گیرد.

 امروز نیز وزیر امور خارجه کانادا از تحریم فرماندهی مرکزی سپاه پاسداران خبر داد.  ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در توئیتی درباره تحریم‌های کانادا علیه رژیم ایران به دلیل سرکوب اعتراضات و قیام‌ها نوشت: «کانادا در کنار مردم ایران می‌ایستد». ما فرماندهی مرکزی سپاه پاسداران را مجازات کرده ایم و اقدامات بعدی را انجام خواهیم داد.

 و همچنین وزیر خارجه فرانسه نیز پس از پخش اعترافات اجباری یک زوج فرانسوی از شبکه های رسانه ای وابسته به رژیم و متهم شدن آنها به جاسوسی برای اطلاعات فرانسه، رژیم آخوندی را یکی از بدترین رژیم های دیکتاتوری جهان دانست.

 سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد که اعترافات اجباری دولت ایران «تکان دهنده، وحشتناک، غیرقابل قبول و مغایر با قوانین بین المللی» است.

همچنین همزمان در جریان قیام ها و اعتراضات در کردستان و ایران، اکثر معلمان  همصدا به دانش آموزان پیوستند و دست به اعتصاب زدند.  شعارهای فروپاشی در مدارس ادامه دارد و مبارزان آزادی با پاره کردن تصاویر خمینی خونخوار و خامنه ای اعتراضات خود را تشدید کرده اند.  در همین راستا چند دانش آموز با انتشار ویدئویی در شبکه های اجتماعی اعتصاب خود را اعلام کرده و به دانشجویان و دانش آموزان اطلاع داده اند که به مدرسه و دانشگاه نروند.  در چندین مدرسه، دانش آموزان با سردادن شعارهایی در حمایت از زندانیان سیاسی، خواهان آزادی دانش آموزان بازداشتی به ویژه دانشجویانی شدند که اخیرا٠‹ دستگیر شده اند.

  گفتنی است چند نام دیگر از دانش آموزان دختر مانند #نیکا_شاکرمی و #سارینا_اسماعیل_زاده هشتگ شده و در شبکه های اجتماعی به ترند تبدیل شده و خواستار تحقیق دربارە قتل این افراد شده اند.

 



1 سال و 7 ماه و 12 روز و 22 ساعت و 30 دقیقه پیش از این

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا درباره شهادت ژینا امینی

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا درباره شهادت ژینا امینی


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن