دوشنبه 

31 فوریه 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

حمله شیمیایی به دست‌کم ۱۲ مدرسه و مسموم کردن دختران دانش‌آموز در چند شهر ایران

حمله شیمیایی به دست‌کم ۱۲ مدرسه و مسموم کردن دختران دانش‌آموز در چند شهر ایران

 

 با ادامه‌‌‌ پیدا کردن مسموم‌سازی‌ دانش‌آموزان پس از تعطیلات نوروزی سال جدید، روز شنبه ۱۹ فروردین گزارش‌هایی از حمله شیمیایی به دست‌کم ۱۲ مدرسه دخترانه در چندین شهر ایران منتشر شد. برخی از این مدرسه‌‌‌ها برای چندمین بار هدف این حمله‌‌‌ها قرار گرفتند. حمله به پنج مدرسه در شهر اردبیل، بیشترین آمار مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز را در روز ۱۹ فروردین داشت. ویدیوها و خبرهایی هم از حمله شیمیایی به دو مدرسه در دیواندره ، دو مدرسه در نقده  و یک مدرسه در ارومیه مناطق کوردستان ، یک مدرسه در هفتکل استان خوزستان و یک مدرسه هم در پردیس استان تهران منتشر شد.

آغاز دوباره مسموم‌سازی گسترده دختران دانش‌آموز در سال جدید در حالی‌ است که با شروع تعطیلات نوروزی و بسته شدن مدارس، موضوع این حملات شیمیایی هم برای مدتی به حاشیه رفته بود. مرکز فوریت‌های پزشکی اردبیل از مسموم شدن دانش‌آموزان «پنج مدرسه دخترانه» در این شهر و انتقال آنان به مراکز درمانی خبر داد اما تاکنون اسامی چهار مورد از این مدرسه‌‌‌ها منتشر شده است.

دبیرستان «بهاران» یکی از مدارسی است که روز شنبه گزارش‌هایی از حمله شیمیایی به آن منتشر شد. در استان آذربایجان‌غربی نیز امروز به سه مدرسه حمله شد که دو مورد آن در شهرستان نقده و یکی از آن‌ها در ارومیه، مرکز این استان بود.

خبرگزاری ایلنا هم از مسموم کردن دانش‌آموزان دختر مدرسه ابتدایی و هیات امنایی «سعدی» در ارومیه بر اثر «انتشار گاز» و انتقال آن‌ها به بیمارستان خبر داد.

سازمان حقوق بشری هانا هم اطلاع داد که در شهر دیواندره استان کردستان به دو مدرسه دخترانه «پروین اعتصامی» و «بنت‌الهدی» حمله شده است.

حمله شیمیایی به این دو دبیرستان برای بار دوم است که در چند ماه گذشته انجام می‌شود و این‌بار نیز شمار زیادی از دختران دانش‌آموز به بیمارستان منتقل و بستری شدند. بر اساس گزارش‌ها، جمعی از مردم دیواندره همراه با خانوادهای این دانش‌آموزان جلوی بیمارستان تجمع کردند.

معترضان به مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌‌‌ای» و «مرگ بر جاش» سر دادند.

در هفتکل استان خوزستان نیز به گفته مازیار مولایی، رییس شبکه بهداشت و درمان این شهر، ۶۰ دانش‌آموز مدرسه «هاجر» به دلیل مسمومیت به مراکز درمانی منتقل و بستری شدند.

این دبیرستان قبلا هم یک‌بار در روز ۱۳ اسفند سال گذشته هدف حملات شیمیایی قرار گرفته بود.

در استان تهران نیز روز شنبه گزارش‌ها و ویدیوهایی درباره حمله شیمیایی به دبیرستان دخترانه «خیام» در پردیس منتشر شد.


1 سال و 1 ماه و 11 روز و 15 دقیقه پیش از این

حمله شیمیایی به دست‌کم ۱۲ مدرسه و مسموم کردن دختران دانش‌آموز در چند شهر ایران

حمله شیمیایی به دست‌کم ۱۲ مدرسه و مسموم کردن دختران دانش‌آموز در چند شهر ایران


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن