دوشنبه 

31 فوریه 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

قتل۴ زن و کودک در جمعه خونین زاهدان

قتل۴ زن و کودک در جمعه خونین زاهدان
دەنگی خەباتی کوردستان

رصد بلوچستان که در زمینه‌ی اطلاع رسانی از فعالیت‌ها و اخبار مربوط به خلق بلوچ فعالیت دارد، روز گذشته جمعه ١٢ آبان ماه، در آستانه‌ی سالگرد جمعه‌ی خونین خاش (١٣ آبان ١۴٠١)، گزارشی منتشر کرد که ضمن آن اسامی و مشخصات جانباختگان و نیز مصدوم شدگان را کامل کرده است. در این گزارش، تاکید شده است که لیست جمع آوری شده «الزاما کامل نیست چرا که بسیاری از خانواده‌ها در ابتدای کشته شدن فرندانشان، آنها را در اسرع وقت وحتی بدون صدور گواهی فوت دفن کرده یا در موارد بسیاری اجساد را به روستاها منتقل و مخفیانه دفن کردند و به دلیل فضای امنیتی در آن مدت از انتشار اسامی فرزندانشان پرهیز نمودند». همچنین، در این گزارش ضمن اینکه اسامی و مشخصات «٧٠ نفر از جانباختگان زاهدان (از جمله ۴ زن و کودک) و ۸ نفر از جانباختگان خاش را با دقت حداکثری جمع آوری» کرده‌اند، اظهار شده است که «برخی اسامی موجود در گزارش‌های منتشر شده دیگر نهادها تاکنون علیرغم بررسی میدانی برای رصد احراز نشدند. در این گزارش که یک روز قبل از سالگرد کشتار خونین خاش منتشر شده است، اسامی ۴ زن و کودک نیز آمده است که به شرح ذیل می‌باشد.

جان بی‌بی نارویی، ۵٨ ساله، در تاریخ ٨ مهر ١۴٠١، در معرض گاز اشک‌آور قرار گرفته و در تاریخ ١١ دی ماه همان سال به دلیل نارسایی ریوی ناشی از گاز اشک‌آور، جان خود را از دست داده است.

زلیخا ترزهی، ٨٨ ساله، در تاریخ ٨ مهر ١۴٠١، بر اثر خفگی ناشی از گاز اشک‌آور، جان خود را از دست داده است. وی بلوچ و از تبعه‌ی افغانستان بوده است که با داشتن کارت اقامت در زاهدان زندگی می‌کرد. پس از مرگ او، خانواده‌اش توسط نهادهای سرکوبگر امنیتی حاکمیت  تهدید شده‌اند که در صورت افشای اطلاعات، کارت اقامت آنها تمدید نخواهد شد.

سنگین (زر بی‌بی) اسماعیل زهی، ۶۰ ساله، در تاريخ ٨ مهر ١۴٠١، از ناحیەی کمر و نخاع مورد اصابت قرار گرفته و پس از ۵ ماه بستری خانگی تحت مراقبت پزشکی بوده، سرانجام در ١ اسفند ١۴٠١ جان خود را از دست داده است.

هستی نارویی، ٧ ساله، در تاریخ ٨ مهر ١۴٠١، بر اثر خفگی ناشی از گاز اشک‌آور جان خود را از دست داد

6 ماه و 15 روز و 11 ساعت و 1 دقیقه پیش از این

قتل۴ زن و کودک در جمعه خونین زاهدان

قتل۴ زن و کودک در جمعه خونین زاهدان


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن