دوشنبه 

31 فوریه 

2724
xebatmedia

سازمانی خه‌باتی کوردستانی ئێران

سازمان عفو بین‌الملل: چهار زندانی کُرد در معرض خطر جدی اعدام قرار دارند

سازمان عفو بین‌الملل: چهار زندانی کُرد در معرض خطر جدی اعدام قرار دارند
صدای خەبات کوردستان

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده که انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت و فرهاد سلیمی، چهار تن از زندانیان عقیدتی کُرد در معرض خطر جدی اعدام قرار دارند.
این سازمان با اشاره به اجرای حکم غیر انسانی اعدام داوود عبداللهی، قاسم آبسته و ایوب کریمی، سه زندانی دیگر متهم در همین پرونده، خواهان لغو حکم اعدام انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت و فرهاد سلیمی شده است.
سازمان عفو بین‌الملل در بخشی از بیانیه خود تأکید کرده است که محاکمه این زندانیان به شدت ناعادلانه و با توسل بە شکنجه و سایر فشارهای روانی و جسمی همراه بوده است.
این زندانیان عقیدتی کُرد، روز شانزدهم آذرماه ١٣٨٨، توسط نیروهای مزدور رژیم بازداشت و یک سال بعد به زندان اوین و سپس، پنجم فروردین‌ ١٣٩١ به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال یافتند.
این هفت زندانی کُرد اسفندماه ١٣٩٤، به اتهامات واهی "اقدام علیه امنیت ملی"، "تبلیغ علیه رژیم"، "عضویت در گروه‌های سلفی" و "افساد فی‌الارض" توسط شعبه ۲۸ بیدادگاه موسوم بە انقلاب رژیم در تهران حکم اعدام بر آنها تحمیل شدە و این حکم در تاریخ پنجم خردادماه ١٣٩٥ به صورت رسمی به آنان ابلاغ شد.
پس از اعتراض این هفت زندانی عقیدتی، این حکم اواخر سال ١٣٩٥ در دیوان عالی رژیم نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه ١٥ بیدادگاه موسوم بە انقلاب تهران به ارجاع داده شد.
خردادماه ١٣٩٧ این هفت زندانی عقیدتی به اتهام واهی "افساد فی‌الارض" و جرایم تحمیلی مرتبط با امنیت ملی به اعدام محکوم شدند و با وجود موارد متعدد نقض جدی ضوابط دادرسی عادلانه، در تاریخ چهاردهم بهمن‌ماه ١٣٩٨، شعبه ٤١ دیوان عالی رژیم، احکام صادره علیه این هفت زندانی را تأیید کرد و در شهریورماه ١٣٩٩، شعبه ٣٨ دیوان عالی درخواست آنها را برای اعاده دادرسی را رد کرد.
این هفت زندانی عقیدتی کُرد مردادماه ١٤٠٢ پس از تعطیلی زندان رجایی شهر کرج به زندان قزلحصار منتقل شدند.

4 ماه و 6 روز و 12 ساعت و 57 دقیقه پیش از این

سازمان عفو بین‌الملل: چهار زندانی کُرد در معرض خطر جدی اعدام قرار دارند

سازمان عفو بین‌الملل: چهار زندانی کُرد در معرض خطر جدی اعدام قرار دارند


صفحات ویژه وب سایت

ده‌رباره‌ی خه‌باتمێدیا


خه‌باتمێدیا، ناوه‌ندێکی ڕاگه‌یاندنی و ڕۆشنبیری کوردییه که نزیکه‌ی ١٥ ساڵه‌ به‌رده‌وامه‌ له خه‌بات و تێکۆشان.

 

په‌یوه‌ندی گرتن